Současná představa o tom, jak naučit jedince bezpečně zvládnout a mnohostranně využívat vodní prostředí, vychází z představy plavecké výuky jako procesu, ve kterém si jedinec osvojuje a rozvíjí dílčí a posléze komplexní plaveckou dovednost.
Organizovaná plavecká výuka je pedagogický proces, jehož hlavním cílem je přispívat k harmonickému rozvoji dětí:
- rozvojem pohybových schopností
- osvojováním nových pohybových dovedností
- upevňováním zdraví a odolnosti žáků
- vytvářením kladného vztahu k plavání jako pohybové aktivitě, která je nezbytnou složkou životního stylu
Plavecká výuka přispívá k plnění následujících úkolů ve třech základních sférách tělovýchovného procesu:
- Ve výuce pohybových dovedností, které jsou předpokladem účelného a bezpečného pohybu ve vodě. Hlavním postupným cílem základního plavání je naučit neplavce plavat jedním způsobem na patřičné úrovni a vytvořit předpoklady pro nácvik dalších způsobů. Neoddělitelnou součástí vzdělávacího obsahu plavecké výuky jsou poznatky a vědomosti z oblasti fyzikálních vlastností vody, principů a zákonitostí pohybu v ní.
- V rozvoji pohybových schopností, kdy dochází též k rozvoji funkční zdatnosti, výkonnosti a odolnosti dítěte a k vytváření předpokladů pro další zdokonalování pohybových schopností především vytrvalostního charakteru.
- V oblasti výchovného působení, kdy vychováváme cenné morálně volní vlastnosti, dochází k překonávání psychických zábran a stresových situací při výuce a neméně jsou významné i úspěchy, které vedou k posílení sebedůvěry. V průběhu plavecké výuky dochází k vytváření kladného vztahu dítěte k vodě a pohybu ve vodním prostředí, k jeho pravidelnému provozování. Výchovné působení během plavecké výuky vede k zachování zásad společenského chování a dodržování hygienických požadavků.
Cíle:
- osvojit si základní plavecké dovednosti
- naučit se správně plavat jedním plaveckým způsobem a vytvořit předpoklady pro nácvik dalších
- osvojit si zásady osobní bezpečnosti při plavání a pobytu u vody
To, co způsobuje plaveckou nedostatečnost, nejsou ani tak špatně osvojené plavecké pohyby, jako neschopnost zvládnout výdechy do vody během plavání a další dovednosti, které nazýváme základní plavecké dovednosti (ZPD). Různí autoři uvádějí různé druhy těchto dovedností. Např. rovnováha ve vodě, dýchání, lokomoční pohyby. Obvykle se uvádí těchto pět skupin činností:
- plavecké dýchání
- plavecká poloha, vznášení, splývání
- skoky do vody
- orientace ve vodě
- pocit vody