S předškoláky je možné cvičit některé psychické funkce a dovednosti:
Zrakové vnímání
Zraková diferenciace:
- rozlišování předmětů
- vyhledávání dvou stejných předmětů (např. kostky mezi kuličkami)
- odlišování věcí rozdílných (najít, co do skupiny nepatří podle barev, velikostí atd.)
- vyhledání rozdílů ve zdánlivě stejných obrázcích
- vyhledání stejných obrazců z několika si podobných
- odlišení rozdílného obrazce z řady stejných
Prostorová orientace – vyhledání „ukrytých“ věcí na obrázku:
- vyhledání věcí na obrázku s pojmy dole/nahoře, vzadu/vpředu/uprostřed
- vyhledání a určení místa věcí v místnosti s určováním změny jejich postavení v prostoru
- obrázková bludiště
Pravolevá orientace:
- určování věcí s pojmy vpravo/vlevo na obrázku, hračce i v reálu
- určení změny postavení
- určení polohy na sobě a druhém člověku
- popis cesty do obchodu, parku apod. s pojmy vpravo/vlevo
Zraková analýza a syntéza:
- skládání a rozkládání obrázků (fotek) z rozstříhaných částí
- skládání a rozkládání částí stavebnic (rozkládací kostky)
- puzzle
- mozaiky
Sluchové vnímání
Sluchová diferenciace:
- rozlišení zvuků
- typu Kimova hra (zavázané oči, poznat zvuk sirek, peněz, klíčů aj.)
- poznat hudební nástroje
- poznat přírodní zvuky
- napodobení rytmu vytleskáním (říkadla, básničky)
Sluchová orientace:
- hledání schovaného budíku dle zvuku
- hádání, co zvuk vydává
- hry na slepou bábu aj.
Sluchová analýza:
- kterou hláskou začíná a končí slovo (co slyšíš na konci)
- slovní fotbal na hlásky
- vymýšlení slov na nějakou hlásku nebo příběhů
- vyhledání předmětů na určitou hlásku či slabiku v místnosti
- vymýšlení slov na nějakou slabiku (PO-stel, -lštář, -vlečení)
Náprava vadného držení tužky
- Nápravy nejlépe kreslením.
Zásady
- nácviky v duševní pohodě, ne jako úkol, kde musí dítě obstát
- střídat různé psací materiály
- velký papír a uvolňovat ruku od ramene přes předloktí až po zápěstí
- formou veselé hry: kreslit pohádky, příběhy apod.
- před psaním rozcvičit ruce (kroužit zápěstím volným, pěstičkami, protřepat ruce, prstíky jeden po druhém do špetky palec k ukazováku, palec k prostředníku, palec k prsteníku atd. a zpět)
- pozor na to, aby obrázek měl správné proporce, velikost a detaily (postava oči, uši, 5 prstů) – nácvik všímavosti k detailům pro psaní
- vybarvování ploch, má být bez přetahování, nedotažení i odbytí jen vyčmáráním.
Početní představy
- Naučit formou her: čísla tramvají, čísla ulic, domino, člověče nezlob se, atd.
- Nenutit, děti se samy chtějí učit – zvídavost je znakem školní zralosti!
Paměť
Učit se básničky, písničky, hrát pexeso – např. písmenkové.
U budoucích prvňáčků je velice závažná schopnost koncentrovat pozornost, soustředit se na činnost delší dobu než dítě mladší. Záměrná koncentrace pozornosti je důležitá na začátku školní dráhy a vůbec po dobu celé školní docházky nezbytná. Přibývá dětí s poruchami chování a také učení, přibývá dětí s lehkou nerovnoměrností ve vývoji a výkonnosti duševních funkcí, u kterých je pozornost nejčastěji porušena. A právě porucha pozornosti má negativní vliv na kolísání výkonnosti a také na školní prospěch.