Nácvik
S předškoláky je možné cvičit některé psychické funkce a dovednosti:
Zrakové vnímání
• Zraková diferenciace:
~ rozlišování předmětů
~ vyhledávání dvou stejných předmětů (např. kostky mezi kuličkami)
~ odlišování věcí rozdílných (najít, co do skupiny nepatří podle barev, velikostí atd.)
~ vyhledání rozdílů ve zdánlivě stejných obrázcích
~ vyhledání stejných obrazců z několika si podobných
~ odlišení rozdílného obrazce z řady stejných
• Prostorová orientace – vyhledání „ukrytých“ věcí na obrázku:
~ vyhledání věcí na obrázku s pojmy dole/nahoře, vzadu/vpředu/uprostřed
~ vyhledání a určení místa věcí v místnosti s určováním změny jejich postavení v prostoru
~ obrázková bludiště
• Pravolevá orientace:
~ určování věcí s pojmy vpravo/vlevo na obrázku, hračce i v reálu
~ určení změny postavení
~ určení polohy na sobě a druhém člověku
~ popis cesty do obchodu, parku apod. s pojmy vpravo/vlevo
• Zraková analýza a syntéza:
~ skládání a rozkládání obrázků (fotek) z rozstříhaných částí
~ skládání a rozkládání částí stavebnic (rozkládací kostky)
~ puzzle
~ mozaiky
Sluchové vnímání
• Sluchová diferenciace:
~ rozlišení zvuků
~ typu Kimova hra (zavázané oči, poznat zvuk sirek, peněz, klíčů aj.)
~ poznat hudební nástroje
~ poznat přírodní zvuky
~ napodobení rytmu vytleskáním (říkadla, básničky)
• Sluchová orientace:
~ hledání schovaného budíku dle zvuku
~ hádání, co zvuk vydává
~ hry na slepou bábu aj.
• Sluchová analýza:
~ kterou hláskou začíná a končí slovo (co slyšíš na konci)
~ slovní fotbal na hlásky
~ vymýšlení slov na nějakou hlásku nebo příběhů
~ vyhledání předmětů na určitou hlásku či slabiku v místnosti
~ vymýšlení slov na nějakou slabiku (PO-stel, -lštář, -vlečení)
Náprava vadného držení tužky
Nápravy nejlépe kreslením.
Zásady
• nácviky v duševní pohodě, ne jako úkol, kde musí dítě obstát
• střídat různé psací materiály
• velký papír a uvolňovat ruku od ramene přes předloktí až po zápěstí
• formou veselé hry: kreslit pohádky, příběhy apod.
• před psaním rozcvičit ruce (kroužit zápěstím volným, pěstičkami, protřepat ruce, prstíky jeden po druhém do špetky palec k ukazováku, palec k prostředníku, palec k prsteníku atd. a zpět)
• pozor na to, aby obrázek měl správné proporce, velikost a detaily (postava oči, uši, 5 prstů) – nácvik všímavosti k detailům pro psaní
• vybarvování ploch, má být bez přetahování, nedotažení i odbytí jen vyčmáráním.
Početní představy
Naučit formou her: čísla tramvají, čísla ulic, domino, člověče nezlob se, atd.
Nenutit, děti se samy chtějí učit – zvídavost je znakem školní zralosti!
Paměť
Učit se básničky, písničky, hrát pexeso – např. písmenkové.
U budoucích prvňáčků je velice závažná schopnost koncentrovat pozornost, soustředit se na činnost delší dobu než dítě mladší. Záměrná koncentrace pozornosti je důležitá na začátku školní dráhy a vůbec po dobu celé školní docházky nezbytná. Přibývá dětí s poruchami chování a také učení, přibývá dětí s lehkou nerovnoměrností ve vývoji a výkonnosti duševních funkcí, u kterých je pozornost nejčastěji porušena. A právě porucha pozornosti má negativní vliv na kolísání výkonnosti a také na školní prospěch.